Kannattava kasvu HR:n näkökulmasta

Ensimmäisessä blogikirjoituksessani kerroin käytännön asioiden kautta, mitä mielestäni kasvuvaiheessa olevan yrityksen kannattaa laittaa kuntoon. Nyt jaan muutaman vinkin, jotka pitää ottaa huomioon sieltä tärkeämmästä päästä eli ihmisten näkökulmasta. Ilman ihmisiä ei ole bisnestä.. Oma taustani on HR-työstä vuodesta 2006 asti, joten ihmiset ovat mulle se tärkein voimavara yrityksessä. 


1. Kulttuuri 


Kun aletaan kasvaa, kannattaa pysähtyä vision ja strategian lisäksi sen äärelle, millainen työnantaja haluamme olla (oletan, että visio- ja strategiatyö on tehty jo tässä vaiheessa). Mitkä ovat perusarvomme? Millaisen yrityskulttuurin haluamme luoda? Kulttuuri tuo meinaan myös turvaa. Se on kuin lämmin kehto, jonka syliin nukahtaa – työntekijät voivat luottaa siihen, että meillä autetaan toisiamme, asiakas on ykkönen, olemme sitoutuneet samaan päämäärään ja olemme samassa veneessä. Kulttuurin luominen vaatii aikaa, mutta se aika kannattaa ottaa. Ajoissa. 


2. Engagement – osallistaminen & sitoutuminen 


Mä tykkään sanasta engagement. Sanakirjan mukaan engage tarkoittaa, että sidotaan lupauksella, ryhdytään johonkin, osallistutaan johonkin, kytketään tai luvataan. Puhutaan paljon henkilöstön sitoutumisesta. Mielestäni pitää olla jaettu visio kasvusta, johon yhdessä sitoudutaan. Jotta siihen sitoudutaan, pitää henkilöstö osallistaa. Ei vain niin, että henkilöstö osallistuu vaan että heidät osallistetaan. Heidän näkemyksiään kuunnellaan ja osaamista hyödynnetään – siksihän heidät on palkattukin! On mukaansa tempaava tulevaisuus, jossa saa olla mukana. Se tuo motivaationkin tukea yrityksen kasvua. Ja on kannattavampaa, kun näitä työntekijöitä on talossa enemmän kuin niitä, joilla palo on silmistä sammunut. 


3. Muutosviestintä & viestintä 


Kasvuyritys on jatkuvassa muutoksessa. Organisaatiorakennetta pitää kasvun myötä muuttaa, uusia polkuja kenties talloa, visiota tuunata. Tekisi mieleni sanoa, ettei mikään ole tärkeämpää kuin jatkuva viestintä. Kannattaa miettiä foorumit, joissa viestitään, kuka viestii ja koska viestii niin, että koko henkilöstö pysyy kasvuvauhdin mukana. Epävarmuus syö äkkiä motivaatiota, joten kaikki epävarmuus, joka kannattavaa kasvua haettaessa voidaan viestinnällä poistaa, poista! Varsinkin siinä vaiheessa, kun aletaan puhua kannattavuudesta, saattaa herätä pelko henkilöstön vähennystarpeista ja oman työn menetyksestä. Kannattavuus ei kuitenkaan tarkoita sitä. Varsinkin jos jokainen rekrytointi on tehty huolella ja ihmiset ovat kaikki tarvittavilla, oikeilla paikoillaan. Muutoksiin henkilöstön on helpoin sitoutua ja tottua, kun heitä on osallistettu eli heille on annettu tilaisuus tulla kuulluksi. 

Kasvuvaiheessa olevan yrityksen kirjoilla oleminen on mahtavaa – on hieno tunne olla osa kasvua ja osa tarinaa. Ei siis kannata pelätä tarttua tilaisuuteen kasvavassa yrityksessä, vaikka siellä osa tekemisestä saattaa olla start-upmaista sähläämistä, sillä kokemus, jonka saat, on sen arvoinen.  

Jos kasvu ja kannattavuus kiinnostavat, kannattaa tulla Tampere Business Festivaleille, joka järjestetään 17.3.2023 Tampereella Tavara-asemalla. 

Jos haluat seurata ihmisten johtamiseen liittyviä kirjoituksiani, voit verkostoitua kanssani Linkedinissä.


Noora Luutonen

Kirjoittaja on kokenut HR-ammattilainen