Kuusi muistisääntöä yrityksesi laskutukseen

Sen lisäksi että trustno1 oli Fox Mulderin salasana legendaarisessa X-Files sarjassa, on se äärimmäisen hyvä nyrkkisääntö yritystoimintaan missä raha liikkuu.

Kun KTI:n kanssa seuraamme kassojen tilannetta kirstunvartijan paikalta, usein vielä astumme kuvioon siinä kohtaa kun jokin on jo mennyt pieleen. Laskuja on maksamatta tai piikki on venynyt niin pitkäksi, että on havahduttu onko toisessa päässä kaikki ok.

Tiedättekö mikä usein yhdistää näitä tapauksia?

Yhdistävä tekijä on se, että nämä kaksi yritystä ovat usein tehneet pitkään yhteistyötä. Vuosia, jopa pidempään. Kun kaksi uutta yritystä aloittaa keskenään kaupanteon, on luontevampaa olla varuillaan ja tarkistaa taustat. Myöskin maksun viivästyessä edes vähän, on toisilleen uusien kumppaneiden välisessä tekemisessä luontevaa soittaa ja kysyä, tulihan lasku perille.

Mutta kun taas on vuosia kestänyt suhde, luotto ja kynnys soittaa laskun perään kasvaa. Tämä on vaarallinen ominaisuus. Tässä tietämättään antaa toisella siimaa, joka voi pahimmillaan johtaa entistä syvempään kuoppaan. Pahoin velkaantunut yritys saattaa kyllä parhaan tahtonsa mukaan yrittää korjata tilanteen mutta jos se pääsee kovin pahaksi niin siinä kohtaa juuri haetaan niitä viimeisiä oljenkorsia ja näissä usein vedetään sokeasti luottava pitkäaikainen kumppani mukaan.

Epäile kaikkea ja luota harkiten, mieti mikä kaikki voisi mennä pieleen.

Karun kuuloinen ohje kaiken positiivisen hypen keskellä mutta äärimmäisen tärkeää. Ajat ovat jo korkotasonkin vuoksi kovat ja tälläinen käytös kassanhallinnan kanssa vain pahentaa sitä.

Tee harjoitus miten voisit ulkopuolisena vahingoittaa omaa yritystäsi.

Happotesti joka on hyvä tehdä. Jos mietit säännöllisin väliajoin, tämä ei tarvi olla edes kuukausittain mutta säännöllisesti mikä kaikki voisi mennä pieleen, olet valmistautunut.

• Mitä jos asiakas x tai y kaatuu, mitä tapahtuu
• Mitä jos tietyt avainhenkilöt lähtevät yllättäen, miten paikkaat heidät
• 3 isointa ja parasta asiakasta, 1-3 heistä jättää maksamatta ja hakeutuu konkusssiin, mitä teet sinä päivänä kun kuulet tästä ja selviätkö siitä.

Kuulosta rajulta mutta niin siviilielämässä kuin yritysmaailmassa, parhaiten pärjääviä ovat aina ne, jotka hallitsevat kaikki eri skenaariot.

Lyhyt muistilista

• Tarkista uuden yhteistyökumppanin taustat ja taloustiedot
• Sovi laskutuksen säännöt aina kirjallisesti
• Muista että kohtelias muistutus nopeasti on hyvää asiakaspalvelua
• Tarvittaessa rahoita myyntisaatavia jotta kassassa on aina rahaa
• Älä aikaile perintään siirron kanssa
• Epäile sopivasti kaikkea

Sami – KTI Laskutus Oy