ASIAKASLÄHTÖINEN KASVU
Mitä asiakkaasi hyötyy sinun yrityksesi kasvusta? Kun yritys haluaa aidosti asiakkaan toimintansa keskiöön, niin myös kasvun vaiheissa on mietittävä asioista asiakkaan näkökulmasta. Kannattavan kasvun ja aidon asiakaskeskeisyyden avulla myös asiakkaasi hyötyy yrityksesi kasvusta.
Seitsemän etua, joista asiakkaasi hyötyy sinun liiketoimintasi kasvaessa:
1. Yrityksesi kasvaessa saat toiminnalle leveämmät hartiat, jolloin luottamuksesi ja toimintavarmuutesi paranevat asiakkaasi suuntaan.
2. Kun yrityksesi volyymit kasvavat, niin asiakkaasi voi saada hintaetua sinun hankkiessasi tuotteet tai palvelut edullisemmin isommissa erissä.
3. Kun toimintasi laajenee valtakunnallisesti tai kansainvälisesti, niin pystyt palvelemaan asiakkaasi laajemmalla maantieteellisellä alueella.
4. Pystyt tarjoamaan asiakkaallesi laajempaa tuote- tai palvelurepertuaaria, jolloin asiakkaasi hyötyy hankintojen keskittämisestä.
5. Pystyt panostamaan tuotekehitykseen ja digitalisaatioon, jolloin pystyt tuottamaan asiakkaallesi parempia palveluja.
6. Toimitusvarmuutesi paranee parempien resurssien myötä, kun sinulla on esimerkiksi enemmän työntekijöitä tai suuremmat varastot. Näin yritys ei ole riippuvainen yksittäisistä ihmisistä vaikkapa sairasloman sattuessa.
7. Pystyt olemaan mukana asiakkaasi kasvussa, jolloin asiakkaasi pystyy kasvamaan sinun avullasi esimerkiksi uusien verkostojen tai suosittelujen kautta.
Yrityksen kasvaessa huomio kiinnittyy helposti vain uusiin asiakkuuksiin, mutta ei koskaan kannata unohtaa olemassa olevia asiakkaita, vaan pitää niistä entistä parempaa huolta ja ottaa ne kasvuun mukaan. Tässäkin pätee vanha sääntö, että uuden asiakkaan hankinta voi olla jopa 25 kertaa kalliimpaa kuin nykyisen asiakkaan säilyttäminen. Aito kumppanuus ja yhteistyö asiakkaasi kanssa auttaa teitä molempia kasvamaan kannattavasti.
Mikko Sairanen
Kirjoittaja on Alligo Suomen aluepäällikkö