Voiko alustatalouden avulla tuoda tehokkuutta rakennusalalle?

Rakennusala on yksi niistä harvoista toimialoista, jossa työn tuottavuus ei ole kehittynyt yli 40 vuoteen. Arviolta vain 30% työajasta on tehokasta työaikaa ja loppu kuluu kaikkeen muuhun. Tämä ilmiö näkyy myös korjausrakentamisessa ja aiheuttaa närää osapuolten välillä. Ilmiön takana on monta syytä, mutta suurin näistä on se, että hankkeen osapuolet eivät ymmärrä tai halua ymmärtää toisiaan. Aikaa kuluu selvittelyyn ja riitelyyn, sen sijaan että puhallettaisiin yhteen hiileen.

Näin kompleksia toimialaa on vaikea korjata osittaisella ratkaisulla. Yhdessä remontissa on parhaimmillaan mukana useita kymmeniä osapuolia, kuten työn tilaaja, suunnittelija, isännöitsijä, taloyhtiön hallitus, urakoitsija, aliurakoitsija, asentajat, valvojat, materiaalitoimittajat, kuljetusliikkeet jne. Kokonaisuus on monimutkainen, jokaisen osapuolen tarpeet täytyy huomioida jotta voidaan luoda koko ketjua palveleva ratkaisu.

Riitojen, yllätysten ja epäselvyyksien minimointi lähtee kunnollisesta suunnittelusta. Parhain lopputulos saadaan kun hankkeen suunnitteluvaiheeseen osallistuu projektin kaikki osapuolet. Tämän merkitys korostuu suuremman mittakaavan hankkeissa, mutta myös pienemmissä kodin remonteissa kannattaa panostaa suunnitteluun. Ammattilaisen konsultointi tässä vaiheessa maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin. Kannattaa valita tähän henkilö, jolla on paitsi visuaalista silmää, myös kokemusta rakennusalalta. Käy suunnitelma tarkkaan läpi urakoitsijan kanssa, jotta olette ainakin lähtökohtaisesti samaa mieltä siitä, miltä toivottu lopputulos voisi näyttää.

Kun suunnitelmat on selvillä, enää jää näiden toteuttaminen – kuulostaa helpolta, eikö? Valitettavasti rakentaminen (ja varsinkin korjausrakentaminen) on ala, jossa yllätyksiltä ei voi välttyä. Oleellista on siis sopia mitä tehdään kun näitä tulee vastaan. Kun varaudutaan mahdollisimman moneen eri skenarioon ja sovitaan askelmerkit jo etukäteen, voidaan välttyä erimielisyyksiltä ja konflikteilta. Hyvillä suunnitelmilla ja näihin perustuvilla kirjallisilla sopimuksilla päästään jo pitkälle.

Koska remontteihin liittyy paljon kysymysmerkkejä, luottamuspulaa ja epävarmuuksia, on tärkeää että kommunikointi pelaa. Työvaiheiden raportointi ja edistymän seuranta on tärkeää, ei pelkästään työn tilaajan ja tekijän välillä, vaan myös muut osapuolet huomioiden. Esimerkiksi materiaalien tilaus-ja toimitusajankohta määrittelee työnkulkua, mikä taas saattaa vaikuttaa muihin asukkaisiin, joten on tärkeää pitää kaikki ajan tasalla. Miten työn tuottavuutta voi parantaa teknologian avulla?

Työn tuottavuutta voidaan parantaa kun poistetaan tehottomia työvaiheita. Puutteellinen suunnittelu johtaa reaktiiviseen tekemiseen, turhaan odotteluun ja esimerkiksi ylimääräisiin rautakauppa käynteihin ja muuhun ajeluun. Voimme mahdollistaa työvaiheiden suunnittelun ja aikataulun niin, että turhat käynnit minimoidaan, materiaalit tulevat oikeaan aikaan oikeaan paikkaan ja työvaiheet on jaksotettu oikein.

Työn tuottavuutta voidaan parantaa myös eliminoimalla konfliktien mahdollisuudet. Tämä voidaan tehdä huolellisella dokumentoinnilla, kirjallisilla sopimuksilla ja mahdollistamalla tiivis kommunikointi ja tiedonkulku osapuolten välillä. Kun tämä toimii, kuluu vähemmän aikaa asioiden selvittelyyn ja riitelyyn.

Jotta saadaan suunnittelu, dokumentointi ja raportointi kuntoon, on kehitettävä ratkaisu joka ei lisää tekijöiden hallinnollista taakkaa, vaan päinvastoin, ratkaisun tulisi pyrkiä vähentämään tätä. Alustatalous, työvaiheiden standardisointi ja prosessien automatisointi mahdollistaa tämän. Alustamme markkinapaikasta löytyy alan ammattilaiset remonttiprojektin jokaiseen vaiheeseen, aina suunnittelusta loppusiivoukseen. Kiinteät, kilpailukykyiset hinnat ja tarjouspyyntötyökalu mahdollistaa vaihtoehtojen helpon ja läpinäkyvän vertailun. Remontin ostaja voi siis saada suunnitteluapua ammattilaiselta, mikä puolestaan helpottaa remontin tekijöiden työtä, kun on kunnolliset suunnitelmat joiden mukaan toimia.

Standardisointi ja automatisointi voi vähentää jopa 2 tuntia joka päivä hallinnollista työtaakkaa. Remonteissa toistuu tietyt työvaiheet lähes poikkeuksetta, esim keittiöremontissa asbestikartoitus, suojatyöt, putkien sulku, purkutyöt, vesieristys jne. Näiden vaiheiden integrointi aina tarjouspyynnöstä remonttisuunnitelmaan ja loppulaskuun automaation avulla helpottaa urakoitsijaa paperitöissä. Sen sijaan, että lasketaan tarjous, lähetetään se kirjallisena, tehdään sopimus siihen erikseen, raportoidaan jo kuvattuja työvaiheita, tehdään viranomaisraportit ja kirjoitetaan kaikki edellä mainitut vielä loppulaskuun, voi kaiken hoitaa yhden, elävän dokumentin avulla, joka on kaikkien muokattavissa ja saatavilla.

Nyt on aika toimia!

Rakentamisen kustannukset ovat olleet tasaisessa nousussa. Samaan aikaan kysyntä sakkaa, eikä uudiskohteet mene kaupaksi. Nyt on aika ottaa ryhtiliike. Työtä ei voi määräänsä enempää tehdä, mutta vähemmällä voi tehdä enemmän. Uusien toimintatapojen käyttöönotto vaatii aikaa ja vaivaa, eikä muutos tapahdu yön yli. Meidän missio on olla auttamassa tässä askel kerrallaan. Toivomme että voimme jonain päivänä poistaa hallinnollisen taakan rakennusalan ammattilaisilta kokonaan, jotta he voivat keskittyä tuottavan työn tekemiseen. Remontin tilaajaa haluamme auttaa kädestä pitäen projektin alusta loppuun – teknologian avulla. Voit olla oman kotisi remontin projektijohtaja, vaikka remontoisit ensimmäistä kertaa.  Kun tuomme tehokkuutta, helppoutta ja läpinäkyvyyttä remontteihin, voimme pitää parempaa huolta rakennuskannastamme.

– Noora Kuisma, Proppu Oy