Kannattava kasvu 

Kannattava kasvu on kaikkien huulilla. Pandemian aiheuttamat pullonkaulat ja näiden hallitsematon purkautuminen, Ukrainan sota, inflaatio ja sen hillitsemiseksi nostetut korot ovat pakottaneet jokaisen yrityksen tarkastelemaan liiketoimintaa kriittisesti. Yrityksen täytyy kasvaa ja karsia kuluja samaan aikaan. Mahdoton yhtälö. Vai onko?  

ProppU perustettiin kaiken tämän myllerryksen keskellä. Vaikka tuotekehitys aloitettiin jo vuonna 2019, ryhdyttiin varsinaisiin kaupallistamiseen vasta vuonna 2022. Juuri ennen sotaa ja sukeltavaa asuntomarkkinaa. ProppUn perustamisen yhteydessä liiketoiminta eriytettiin omaksi yhtiöksi, ilman palveluliiketoiminnan tuomaa tukea ja turvaa. Kiinteitä kuluja oli valmiiksi, mutta myynti oli 0€.  

Oli aika kasvaa.  

Koska rahoitusmarkkinat olivat muun talouden kanssa varovaisella kannalla, emme saaneet ulkopuolista rahoitusta liiketoiminnan kasvattamista varten. Kaikki myynti ja markkinointi oli rahoitettava omasta takaa. Jokaisen investoidun euron piti tuoda kaksi lisää. Ensimmäinen vuosi oli vaikea, mutta ei mahdoton.  

Vuonna 2022 opimme paljon kannattavasta kasvusta. 

1. Markkinointi kannattaa aloittaa ajoissa. Ei siis vasta silloin, kun tuote on valmis. Myynti ja markkinointi tulisi oikeastaan aloittaa jo ennen tuotteen olemassaoloa, varsinkin jos puhutaan teknologiasta, jonka kehittämiseen menee useita vuosia ja euroja. Kaupallistamisen aloittaminen huomattavasti helpompaa, kun brändi on tunnettu ja yrityksellä on valmiita asiakkaita jonossa.  

2. Pienillä, mitättömiltä tuntuvilla yksityiskohdilla ON väliä. Esimerkiksi se, että nettisivut ylipäätään on pystyssä, kuvat siellä ovat autenttisia, kirjoitusvirheitä ei juurikaan ole, ja yrityksen perustiedot ovat saatavilla, voi vaikuttaa merkittävästi ostopäätökseen. Huomasimme nämä asiat pian kun analysoimme nettisivuillemme tulevaa liikennettä, mitä ihmiset klikkailevat ja mistä nämä ovat kiinnostuneita. Menetimme luultavasti joitakin kannattavia diilejä koska emme osanneet kertoa oleellisia asioita ostajille.  

3. Ostajapersoonan määrittelyyn ja viestinnän kirkastamiseen kannattaa panostaa. Kun määrität mahdollisimman tarkasti ideaaliasiakkaasi, tämän käyttäytymismallit ja myyntikanavat, säästät markkinointieuroja. Kannatava kasvu on helpompaa kun pystyy kohdentaa myynnin ja markkinoinnin oikealle asiakkaalle, oikeaan aikaan, oikeassa paikassa.  

Kannattava kasvu on tänä vuonna meille entistä tärkeämpää. Olemme varautuneet tähän tekemällä asiat fiksummin, nopeammin, paremmin. Tänä vuonna jokaisen investoidun euron pitää tuoda kolme sisään. Aiomme siis panostaa tänä vuonna:

1. Sisällöntuotantoon. Haluamme tuottaa sidosryhmille arvokasta sisältöä tekstien, videoiden, webinaarien ja tapahtumien muodossa. Meillä on suuri määrä tietoa nimenomaan rakentamisesta, remontoinnista, digitalisaatiosta, prosessien standardoinnista ja kustannustehokkuudesta, jota haluamme jakaa. Jakamalla hyödyllistä sisältöä kasvatamme asiantuntijuutta ja luottamusta meihin. Tämä edesauttaa meitä kasvamaan kustannustehokkaasti, mutta ei ole sprintti, vaan maratoni.  

2. Asiakkaan kuunteluun. Emme voi olla liikaa “naimisissa” nykyisen tuotteemme, palvelumme tai liiketoimintamallimme kanssa. Meidän täytyy jatkuvasti käydä keskustelua asiakkaidemme kanssa, jotta ymmärrämme heitä ja heidän tarpeita paremmin. Pienenä, ketteränä yrityksenä se on myös meidän etu ja valtti. Voimme vastata asiakkaidemme (siis kodin omistajien ja rakennusalan yritysten) tarpeisiin nopeammin kuin kukaan muu.  

3. Yhteistykumppanuuksien rakentamiseen. Pyörää on turha keksiä uudestaan. Kaikkea ei kannata tehdä itse. Kannattavan kasvun ydin on löytää ne yhteistyökumppanit, jotka ovat jo jollain tasolla edellä, mutta joille voit tarjota jotain extraa. Kumppanuuden solmiminen tulee tuoda enemmän kuin sen osien summa. Emme voi muuttaa rakennusalaa yksin. Emmekä halua. Haluamme tehdä sen yhdessä muiden rohkeiden kanssa.  

No mitä ProppU oikeastaan tekee? Haluamme tehdä remontoinnista helppoa ja kannattavaa tilaajalle ja tekijälle. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että yhdistämme projektin eri osapuolet markkinapaikassa ja tarjoamme prosessin sujuvoittamiseksi digitaaliset työkalut. Kodin omistaja löytää tekijät ja materiaalit remonttiin, alan yritykset saavat uutta keikkaa, kustannussäästöjä materiaalihankinnoissa ja vapautuksen hallinnollisesta taakasta.  

Törmätään Tavara-asemalla ja jutellaan lisää kannattavasta kasvusta ja miten voidaan tuoda tätä myös rakennusalalle! 


Noora Kuisma

Kirjoittaja on CEO ja Co-founder ProppU