Miten kahden viikon sprintti mullistaa kasvun mahdollisuudet? 


Oletko törmännyt sellaiseen lauseeseen että “me kokeiltiin sitä jonkin aikaa mutta ei se oikein toiminut”?  

Kyse voi olla esimerkiksi uudesta tavasta tehdä asiakashankintaa, tuottaa palvelua tai myydä tuotetta. 

Kysymys on siitä että asiat eivät koskaan kehity jos niitä tehdään lyhyinä projekteina ja aina samalla “hyväksi koetulla” tavalla. Tällainen ajattelu tappaa yrityksen vähitellen mutta vääjäämättä. 


Sprinttiajattelu mahdollistaa kehittymisen 


Törmäsin ensimmäistä kertaa sprinttiajatteluun Mari Luukkaisen Kasvuhakkerointi -luennolla jossa hän kertoi miten startupeissa kehitetään asiakashankinnan tuloksia lyhyissä sykleissä.  

Seuraavan kerran törmäsin tosielämän toteutukseen Easoftilla, jonka markkinointia johdan omana päätyönäni. Meillä sprinttiajattelua käytetään paitsi ohjelmiston kehittämiseen, myös moneen muuhun prosessiin, kuten markkinointiin. 

Se mikä minua eniten pysäytti oli se että prosessi oli systemaattinen ja hyvin selkeä. Sen voi siis oppia käytännössä kuka tahansa. Onnistuminen vaati lähinnä sitä että kykenet tekemään sitä jatkuvasti, etkä lipsu prosessista. 

Sprinttiajattelu on nerokas ja erittäin tehokas tapa kehittää ja kasvattaa toimintaa nopeasti, tehokkaasti ja ilman isoja riskejä. 


Miten sprinttiajattelu toteutetaan käytännössä? 


Kerron tässä lyhyesti miten sprinttiajattelua voi toteuttaa asiakashankinnassa. Sprintin sykli voi olla viikon, kaksi tai vaikka 3 viikkoa. Tärkeintä on se että siinä ajassa ehtii saada luotettavia tuloksia aikaan. Esimerkiksi facebook mainonnassa tulokset näkee usein helposti viikossa.  

Syklin nopeuteen voi vaikuttaa myös resurssit. Tärkeintä olisi kuitenkin että se ei ole liian pitkä jotta kehitystä saadaan kohtuullisen nopeasti tehtyä. 


1 – Päätä mitattava asia 

Markkinoinnissa mitattava asia voi olla esimerkiksi Facebook mainoksella tuotetun tarjouspyynnön hinta tai tietyn avainsanan sijoitus Googlen hakutuloksissa. Tärkeintä on että se on helposti mitattava ja sillä on merkitystä yrityksen kannattavuudelle. Esimerkiksi halvempi tarjouspyynnön hinta tarkoittaa usein myös enempi kauppoja samalla kustannuksella. 


2 – Muodosta 3 vaihtoehtoa toteutukseen 

Kun teet ensimmäisen kerran 3 vaihtoehtoa Facebook mainokseen, laita kaikille sama budjetti, jotta kaikilla vaihtoehdoilla on rahan suhteen yhtä suuret mahdollisuudet menestyä.  

Kun mietit eri mainoksia, käytä siihen esimerkiksi vanhoja orgaanisia Facebook postauksia ja katso mitkä postaukset ovat toimineet parhaiten. Jos sinulla ei ole historiaa niin kysy asiakkaaltasi että mihin mainokseen hän pysähtyisi todennäköisimmin. 


3 – Testaa 

Julkaise kampanja. Tässä vaiheessa kannattaa antaa riittävästi aikaa kampanjalle jotta näet mikä vaihtoehdoista toimii parhaiten. Facebookissa viikko voi riittää, Googlessa 2 viikkoa voi olla parempi sopivampi vaihtoehto. 


4 – Analysoi 

Viikon päästä katso mikä Facebook mainoksista on tuottanut eniten tarjouspyyntöjä. Yleensä kolmesta löytyy aina 1 selkeä voittaja. Tämän jälkeen kehitä tälle voittajalle 2 saman tyyppistä vaihtoehtoa. Esimerkiksi jos voittaja on joku tietty video, kokeile muuttaa videon pikkukuvaa tai mainoksen tekstejä erilaisiksi.  

Tämän jälkeen laita kampanja uudestaan pyörimään. Viikon päästä olet saanut todennäköisesti taas parempia tuloksia. 

Jossakin vaiheessa käy todennäköisesti niin että kyseinen mainos ei enää toimi. On aika testata taaas uusia vaihtoehtoja. Varsinkin Facebookissa mainos “kuolee” aika yleensä muutamassa viikossa koska kohderyhmä on nähnyt sen niin usein että se ei enää reagoi siihen. Tai ne jotka reagoivat ovat jo tehneet sen. 

Toivottavasti pääsit jyvälle sprinttimallin hyödyistä ja siitä miten se toteutetaan?  

Jos aihe kiinnostaa niin verkostoidutaan LinkedInissä! Kun kaipaat sparrausta myyntiin ja markkinointiin niin klikkaa Digitrainerin sivuille. Rakennus- ja remontointialan kannattavuuden parantamiseen ohjelmistoilla löydät lisää vinkkejä Easoftin sivuilta. 
 

Matti Perkkiö
Artikkelin kirjoittaja on modernin myynnin ja markkinoinnin sanansaattaja. Hän työskentelee tällä hetkellä Easoft Groupin markkinointijohtajana sekä valmentaa yrityksiä ja yksityisiä asiantuntijabrändäyksessä, markkinoinnissa ja somen haltuun ottamisessa.