vesterbacka-neliö

Peter Vesterbacka

  • Pori (Enersense Areena), 31.10.2024

Peter Vesterbacka

Kansainvälisiä ratkaisuja osaajatarpeisiin

Suomessa on muutama ihminen, joiden kansainväliset verkostot ovat omaa luokkaansa. Näistä yksi on Peter Vesterbacka – yrittäjä, bisnesasiantuntija ja muiden auttaja. Mies, joka tunnetaan Roviosta, Slushista, koulutusasioista sekä Tallinna-tunnelin nokkamiehenä.

Pori Business Festivaaleilla puhutaan koulutusviennistä- ja tuonnista. Salesforcen haastatteluartikkeli kiteyttää erinomaisesti Peterin mielenkiintoisen aiheen: Koulutustuonnin

Monen muun asian lisäksi myös kyvykkyys- ja talenttiasiat ovat lähellä Vesterbackan sydäntä. Siksi hän on mukana erilaisissa koulutuskuvioissa, kuten viemässä suomalaista varhaiskasvatus- ja opettajaosaamista Aasiaan.

– Suomi on tunnettu siitä, että meillä on maailman paras koulutus ja varsinkin varhaiskasvatuksen puolella olemme ylivoimaisia. Emme Suomessa kunnolla edes tajua, miten hyvä koulutusbrändimme maailmalla on.

Lisäksi Vesterbackaa työllistää Edunation, joka tuo Suomeen ulkomaisia korkeakouluopiskelijoita. Yrityksen tavoitteena on tuoda Suomeen 150 000 opiskelijaa vuoteen 2025 mennessä.

Kuluneen kahden vuoden aikana työn alla on ollut esimerkiksi Migrin oleskelu- ja opiskelulupa-asioihin liittyvien prosessien suoraviivaistaminen ja kehittäminen. Yhteistyötä tehdään lukuisien kotimaisten korkeakoulujen kanssa ympäri Suomea.

Vesterbacka näkee opiskelijatuonnin olevan välttämätöntä koko Suomen kannalta.

– Jos katsomme väestökehitystä Suomessa, niin tarvitsemme lisää maahanmuuttoa. Parasta mahdollista maahanmuuttoa ovat opiskelijat, jotka ovat valmiita maksamaan siitä, että saavat meillä maailman parasta opetusta. Toivomme tietysti, että opiskelijat haluavat myös jäädä Suomeen töihin.

Opiskelijatuonti on paitsi kansantalouden kannalta merkittävä asia, myös kannattavaa bisnestä, jonka avulla pystymme rahoittamaan omaa korkeakoulujärjestelmäämme.

– Esimerkiksi Uusi-Seelanti, joka on suunnilleen samankokoinen talous kuin Suomi mutta todella syrjässä, tekee joka vuosi kolme miljardia liikevaihtoa opiskelulla. Suomessa vastaava luku on tällä hetkellä 2,7 miljoonaa. Olemme yli tuhat kertaa huonompia kuin Uusi-Seelanti, Vesterbacka laskeskelee.

Vaikka raha on Vesterbackan mukaan opiskelijatuonnin pienin hyöty, on se merkittävä työntöapu koko koulutusjärjestelmällemme. Ulkomaisten opiskelijoiden maksamien lukukausimaksujen avulla voimme palkata parempia opettajia ja professoreita ja näin nostaa koulutuksen tasoa. Tästä hyötyvät sekä suomalaiset että ulkomaiset opiskelijat Suomessa.

Tutustu Peteriin Salesforcen artikkelista ja nappaa liput Pori Business Festival-tapahtumaan 15.2.2024.