Kuvittele seuraava tilanne. Puhelimesi hajoaa ja joudut suuntaamaan puhelinkauppaan ostamaan uutta. Tiedätkö jo etukäteen, minkä merkkisen puhelimen valitset?
Todennäköisesti sinulla on vahva mielipide, minkä merkin puhelimen haluat.
Tämä johtuu brändistä ja tietystä mielikuvasta, jonka olet saanut eri brändeistä, jotka tunnet. Toki myös käytössäsi oleva budjetti vaikuttaa siihen, minkä puhelimen valitset.
Kuvitellaan seuraavaksi työpaikanvalintatilanne. Jos lopetat tänään nykyisen työsi, tuleeko mieleesi yrityksiä, joissa haluaisit seuraavaksi olla töissä?
“Ihmiset tekevät valintoja mielikuvien perusteella, ja vahvoilla brändeillä on etulyöntiasema ihmisten vaihtaessa työpaikkoja.”
Kenties olet kuullut kaveriltasi, kuinka mukavaa hänen työpaikassaan on. Tai kenties olet seurannut jonkin firman menoa Instagramissa, LinkedInissä tai TikTokissa.
Kuten saatat huomata, ihmiset tekevät valintoja mielikuvien perusteella, ja vahvoilla brändeillä on etulyöntiasema ihmisten vaihtaessa työpaikkoja. Saadakseen käyttöönsä tämän kilpailuedun, yritysten on tärkeä investoida työnantajamielikuvan kehittämiseen.
Tutkimusten mukaan yritykset hyötyvät vahvasta työnantajamielikuvasta seuraavilla tavoilla:
- Yhteen palkkaukseen käytettävä rahamäärä laskee noin 50 % (joudut käyttämään vähemmän headhuntereita & saat laadukkaampia hakemuksia)
- Saat keskimäärin 50 % laadukkaampia hakemuksia.
- Pystyt palkkaamaan strategiasi kannalta oikeanlaisia ihmisiä noin 50–100 % nopeammin.
- Työntekijöiden pysyvyys paranee 28 % (Pystyt palkkaamaan työntekijöitä, jotka haluavat tulla juuri teille töihin ja nykyiset työntekijät pysyvät pidempään. Ihmiset haluavat olla töissä yrityksissä, joilla on vahva brändi.)
Näin pääset liikenteeseen työnantajamielikuvan kehittämisessä
Aluksi on hyvä miettiä kevyt strategia työnantajamielikuvan kehittämiseen. Tätä varten kysy itseltäsi seuraavat kysymykset:
- Mitä bisnestavoitteita meillä on, ja kuinka rekrytoinnin pitää tukea niitä? Tästä liikkeelle lähteminen on ainoa tapa saada työnantajamielikuvan kehittämisellä aikaan relevantti bisnesvaikutus.
“Tärkeimpien bisnestavoitteiden tunnistamisesta liikkeelle lähteminen on ainoa tapa saada työnantajamielikuvan kehittämisellä aikaan relevantti bisnesvaikutus.”
- Bisnestavoitteiden pohjalta rakennetaan tavoitteet työnantajamielikuvan kehittämiseen. Haluammeko esimerkiksi laadukkaita hakemuksia tietystä kohderyhmästä? Onko meille relevanttia keskittyä avaamaan uutta markkinaa, jossa strategisesti tärkeät osaajakohderyhmämme eivät vielä tunne yritystämme? Nyt on hyvä myös tutkia tarkemmin, missä vaiheessa rekrytoinnin prosessia kohtaamme suurimmat pullonkaulat. Onko kyseessä tosiaan vähäinen tietoisuus tavoitellussa osaajakohderyhmässä, vai jokin muu prosessin vaihe, joka tulee todennäköisesti sakkaamaan?
- Tässä vaiheessa on tärkeää muistaa, että brändin rakentaminen vaatii aikaa. Kuukauden tekemisen jälkeen on melko turha odottaa, että saat hakemuksia haaveilemiltasi osaajilta kilpailluilla osaajamarkkinoilla. Tässä esimerkkejä tuloksista, joita voit odottaa työnantajamielikuvan rakentamiselta:
3 months | 6 months | 12 months | 24 months |
🚀 Social media following, reach & engagement growth 🚀 Awareness about your company within your target audience starts to build 🚀 Growing traffic on your career site & job ads 🚀 You get information about how you should develop your employee experience internally | 🚀 Positive feedback from your candidates on your EB marcoms 🚀 Better quality in candidates 🚀 Positive feedback from your internal talent audience 🚀 Employees’ growing willingness to participate in content production in the role of interviewee and appear on social media in the company’s communications | 🚀 Inbound job inquiries & recommendations from current employees 🚀 Growing pool of candidates interested in a career in your company 🚀 Candidates know how your company stands out from the competition as an employer 🚀 Word of mouth in talent networks 🚀 Stronger employee advocacy, pride and willingness to participate in EB marcoms | 🚀 Strong EB and talent attraction ability becomes a true competitive advantage for your company 🚀 Wider positive reputation and recognition as an employer & employer brand brings added value to your business e.g. in the form of sales leads 🚀 Good level of differentiation in the competitive field 🚀 Open applications & ability to build talent pipelines, great candidate quality 🚀 Better retention rate, lower churn & people not leaving for wrong reasons 🚀 Fans & spontaneous advocacy in talent networks 🚀 Your successful talent strategy & the ability to attract the talent you need for growth convinces also your future investors |
- Kun olet asettanut relevantit tavoitteet, on tärkeää rajata oikea kohdeyleisö tarkemmin. Jos toimit useassa eri markkinassa ja olet palkkaamassa esimerkiksi sekä myyjiä, asiakaspalvelijoita että koodareita, on tärkeää miettiä mitkä näistä ovat yrityksellenne ne kaikkein kriittisimmät ja haastavimmat tavoittaa. Valitse alkuun 1–3 selkeää kohderyhmää, jotka haluat voittaa puolellesi. Nyrkkisääntönä voi ajatella, että mitä useampi eri kohderyhmä, sitä isommat resurssit brändillä erottautumiseen tarvitset.
“Nyrkkisääntönä voi ajatella, että mitä useampi eri kohderyhmä, sitä isommat resurssit brändillä erottautumiseen tarvitset.”
- Kun kohdeyleisö on rajattu, on aika miettiä erottautumista. Kenen kanssa kilpailette kohderyhmän huomiosta, ja miten erotutte? Tässä vaiheessa on tärkeää muistaa, että osaajapuolella kilpailet todennäköisesti eri yritysten kanssa kuin asiakaspuolella.
Mieti tähän liittyen kolmea asiaa:
- Mitä potentiaaliset työntekijät haluavat työpaikaltaan?
- Mitä te työpaikkana voitte tarjota?
- Mitä kilpailijanne työpaikkana tarjoavat?
Tätä kautta tunnistat kaksi asiaa:
- Samankaltaisuustekijät: nämä ovat tavallisesti “hygieniatekijöitä” – asioita, joita löytyy kaikilta kilpailijoiltakin. Nykypäivänä esimerkiksi mahdollisuus etätyöhön on harvassa tapauksessa erottuva viestintäkulma.
- Erottautumistekijät: yrityksenne vahvuudet, joilla todella voitte kilpailla.
5) Tämän jälkeen on aika laatia suunnitelma, jota lähteä toteuttamaan. Valitse suunnitelmaan toimenpiteitä, joita voit toistaa joka viikko. Ainoastaan jatkuvilla, systemaattisilla markkinoinnin toimenpiteillä voit rakentaa vahvan brändin.
“Ainoastaan jatkuvilla, systemaattisilla markkinoinnin toimenpiteillä voit rakentaa vahvan brändin.”
Toimenpiteitä, jotka löytyvät TalentBeen työnantajabrändin rakentamisen suunnitelmasta
🐝 Viikoittainen Instagram Live, jossa puhumme TalentBeellä työskentelystä erilaisista kiinnostavista näkökulmista.
🐝 Päivittäiset Instagram-julkaisut, joissa päästämme seuraajat näkemään aitoa arkeamme. Kurkkaa tästä, jos haluat saada inspiraatiota Instagramin hyödyntämiseen työnantajakuvan kehittämisessä.
🐝 Koko tiimimme päivittäinen ja viikoittainen aktiivisuus LinkedInissä, jonne kirjoitamme ajatuksia työskentelystä TalentBeellä. Pyrimme tuottamaan mahdollisimman paljon arvoa lukijoille ja herättämään uusien silmäparien huomion.
“TalentBeellä pyrimme tuottamaan mahdollisimman paljon arvoa lukijoille ja herättämään uusien silmäparien huomion.”
🐝 Kuukausittainen, yhteinen online-sparrailutuokio talent-alan ammattilaisten kanssa. Jaamme osaamistamme, sekä arvokkaita ajatuksia osallistujien päivittäiseen työhön.
Kaiken tämän tarkoituksena on vahvistaa TalentBeen brändiä, ja luoda mahdollisimman paljon arvoa meitä seuraaville ihmisille. Kun joku heistä miettii seuraavaa urasiirtoaan, tarkoitus on olla päällimmäisenä mielessä.
Nappaamalla tästä peruspalikat työnantajamielikuvanne rakentamiseen, tulet ottamaan ensiaskeleet oikeaan suuntaan. Jos haluat jatkossakin lukea ajatuksia työnantajamielikuvan rakentamisesta, liity mukaan uutiskirjeeni postituslistalle.
Samuli Salonen
Kirjoittaja on CEO & Co-Founder, TalentBee